Definisi
Tulisan ialah lambang-lambang bunyi bahasa yang telah dipindahkan dalam bentuk grafik bagi melahirkan perasaan, fikiran dan idea. Menulis adalah proses memindahkan lambang-lambang bunyi yang tersusun dan teradun bagi melahirkan bunyi-bunyi yang bermakna serta dijadikan alat komunikasi.
Peranan Tulisan
· Untuk mendirikan asas yang kukuh supaya seseorang kanak-kanak itu dapat melahirkan idea, fikiran serta perasaan dengan baik, pantas dan cekap.
· Untuk membolehkan kanak-kanak menyusun huruf-huruf menjadi sukukata,perkataan dan ayat sebagai alat komunikasi dalam kelompok masyarakat.
· Untuk membolehkan kanak-kanak berkemahiran dalam satu lagi komponen bahasa dan meluaskan pengetahuan, perhubungan serta matlamat hidup.
· Untuk menyediakan, menyemai, mengasah serta mengukuhkan minat serta bakat kanak-kanak sebagai memenuhi kehendak masyarakat moden (kerana membaca, menulis dan mengira adalah sebahagian daripada asas utama keperluan hidup masa kini).
· Untuk menghasilkan bentuk-bentuk penulisan kreatif seperti pantun, syair, sajak lain-lain bentuk puisi dan prosa yang dapat memberikan kepuasan jiwa dalam pemikiran, perasaan bukan sahaja diri kanak-kanak itu sendiri, bahkan juga seluruh insan umumnya.
Peringkat-peringkat Kemahiran Menulis
Pra Tulisan
Pra tulisan merupakan satu peringkat yang perlu dilalui oleh kanak-kanak bagi menyediakan diri ke arah melahirkan lambang-lambang bunyi khusus yang diterima oleh kelompok masyarakat.
Pada peringkat awal kanak-kanak membuat contengan di atas permukaan benda-benda yang sedia ada dalam persekitaran mereka dengan menggunakan bahan-bahan yang boleh meninggalkan kesan ke atas permukaan benda tersebut.
Peringkat contengan ini perkembangan dari membuat contengan bebas hingga ke peringkat contengan terkawal. Peringkat pra tulisan ini adalah bagi kanak-kanak mendapatkan latihan otot, tangan,jari serta kordinasi mata tangan. Peringkat pra tulisan perlu menitikberatkan perkara-perkara berikut:
· Melakukan latihan-latihan pergerakan tangan dan jari melalui aktiviti seperti menggunting, mengoyak, menganyam, menampal, menguli tepung dan lain-lain.
· Menguasai gerak tangan bebas, cara memegang alat tulis, cara duduk dan sebagainya supaya boleh menulis dengan sempurna dan selesa.
· Melakukan latihan-latihan pergerakan mata dari kiri ke kanan, dari atas ke bawah dan lain-lain.
· Melakukan latihan-latihan keselarasan (koordinasi) mata dan tangan.
Tulisan Mekanis
Setelah kanak-kanak melalui proses pra tulisan , sepatutnya mereka telah faham dan boleh memegang pensel serta cara duduk yang betul dan selesa . Tulisan mekanis merupakan peringkat kedua yang patut didedahkan kepada murid-murid. Sebagai permulaan untuk memberi kemahiran dalam penulisan mekanis murid-murid diminta membentuk huruf-huruf pada permukaan kertas kosong tanpa garisan. Setelah kemajuannya didapati memuaskan barulah latihan membentuk huruf diberikan. Bermula dengan ruang garisan yang lebar / luas membawa kepada lembaran bergaris kecil /sempit.
Latihan-latihan tulisan mekanis diharapkan murid-murid akan dapat :
· Kemahiran mengawal dan memegang pensel.
· Meneliti, mengenal, menyalin bentuk-bentuk huruf mengikut urutan.
· Mendapat kesedaran tentang perkaitan bunyi dengan tulisan.
Tulisan Kreatif
Peringkat ini merupakan peringkat tertinggi dalam proses menulis. Di peringkat
ini kanak-kanak diharapkan dapat menggunakan kemahiran yang diperolehi di peringkat mekanis untuk menggunakan daya kreatif untuk :
· Membina ayat.
· Mengarang cerita.
· Mengarang pantun, sajak, teka-teki dll.
· Menulis surat kiriman.
· Lain-lain yang berkaitan.
Masalah Tulisan dalam kanangan Kanak-kanak
· Perkataan ditulis terlalu rapat di antara satu dengan lain.
· Bentuk-bentuk huruf ditulis terlalu condong.
· Tiada keseragaman jarak di antara huruf dengan huruf atau di antara perkataan dengan perkataan
· Bentuk-bentuk huruf yang tidak jelas / tepat / betul.
· Menulis tanpa mengikut garisan-garisan yang ditentukan,
· Mencampur adukkan huruf besar dengan huruf kecil.
· Masalah pembalikan huruf atau perkataan.
· Huruf-huruf tidak ditulis mengikut posisi (kedudukan ) yang sepatutnya.
· Menulis dengan meninggalkan huruf, perkataan atau imbuhan.
· Menulis melampaui garisan ruang muka surat yang ditentukan.
· Menulis huruf-huruf di dalam perkataan secara bertindih.
· Mengulang garis-garis huruf yang ditulis.
· Menulis mengikut arah dari kanan ke kiri.
· Menulis huruf atau perkataan mengikut urutan yang salah.
· Menulis atau menyalin ayat tanpa mengikut tertib yang betul.
Cara-cara mengatasi masalah tulisan
· Memberi latihan dan pengukuhan yang secukupnya dalam peringkat-peringkat permulaan dan mendirikan asas.
· Memberikan penerangan, tunjuk cara serta contoh-contoh yang jelas dan betul, sesuai dengan tahap keupayaan murid secara individu supaya dapat diikuti dengan mudah.
· Guru adalah model atau contoh yang menjadi ikutan murid-murid. Tulisan dan cara- cara guru menulis contoh yang akan disalin oleh murid-murid hendaklah dibuat dengan teliti dan betul.
· Kad-kad tulisan dan lembaran-lembaran kerja bertulis perlulah disediakan dengan sempurna.
· Seberapa boleh banyakkan latihan dan berikan bantuan individu.
Pertimbangan harus dibuat bagi menentukan ketika sesuai seseorang kanak-kanak itu tidak digalakkan lagi untuk menggunakan getah pemadam.
0 comments:
Post a Comment